Co se Vám u nás líbí či nelíbí?

Dobrý den,

dnes si dovolíme pár řádku k výstupům z ankety, co se Vám u nás líbí či nelíbí, s čím jste či nejste spokojeni.

Objevilo se pár podnětů na chybějící rehabilitaci. S tím souhlasíme. V domově v Palackého ulici již několik let máme pracovnici v sociálních službách, která se klientům individuálně věnuje formou nácviku chůze, cvičení v lůžku apod. Na místě by však bylo navýšení času určeného pro tyto činnosti. V Říhově ulici doposud takový pracovník není. Některé změny však nejdou ze dne na den. Udělali jsme první krok a požádali jsme o navýšení pracovního místa na pozici fyzioterapeut/ka. Nyní tedy musíme počkat, zda budeme moci vyhlásit výběrové řízení na tuto pozici. Pokud bude odpověď kladná, v dalším kroku bude záležet na tom, zda budeme mít kvalifikovaného zájemce či zájemkyni.

Blízcí klientů mají v případě nejasností možnost ověřit si, jaké aktivity se klient účastnil. Pokud klient souhlasí, je možné se obrátit na sociální pracovnici, která má přístup k písemně zaznamenaným aktivitám. 

Objevil se také podnět, že na fotkách jsou stále stejní lidé. Ano, souhlasíme s Vámi. Tato skutečnost má velmi jednoduché vysvětlení. Samozřejmě nefotíme úplně všechny aktivity a činnosti. A hlavním důvodem je to, že se snažíme, aby na zveřejněných fotografiích klienti vypadali hezky a důstojně. A jistě to tak má i většina z nás. Pokud je člověk vysoce závislý na péči, je těžší tato pravidla dodržet. Proto mohou být na akcích i další klienti, jen zkrátka nejsou vidět na fotografii.

Několik podnětů se týkalo nedostatečného využití jídelny (pravděpodobně v Palackého ulici) pro chodící klienty. Většina klientů do jídelny dochází a pokud tomu tak není, je to z nějakého individuálního důvodu. Pokud se jedná o Vašeho blízkého, prosím, neváhejte se doptat u pečujícího personálu, proč je tomu tak a tak.

Dále se objevila zmínka o tom, že je zbytečné se dotazovat klientů s Alzheimerovou demencí, zda se účastní nějaké aktivity, mělo by docházet k většímu rozvíjení při sezení klienta, nabídka aktivit je neměnná a zaměřená na ženy.

Dovolíme si zmínit rozhovor s Petrou Wattelle ze spolku Jsme MILA, z.s. Najdete ho na tomto odkazu.

Mj. v něm najdete následující: „V čem jsou pojmy jako babička nebo staroušek problematické?
Ve chvíli, kdy tuhle nálepku člověk dostane, přichází o svou původní identitu a je zařazen do nějaké jednolité hmoty lidí, přichází o konkrétní zájmy a hůř se mu naplňují jeho potřeby a přání. Ale ta rozmanitost, zvlášť u seniorů, je prostě obrovská. Není pravidlo, že když začne člověk žít v pobytovém zařízení, že ho najednou začne bavit háčkování, vyšívání nebo keramika, přestože do té doby třeba rád psal
.“

A tady vlastně nalézáme odpovědi na uvedené. Jednak se snažíme dodržovat práva klientů. Každý z nás je rád, když se může rozhodovat a nerozhodují za něj ostatní. Může to být drobnost. Co si vezmu na sebe, z jakého hrnečku si vypiju kávu, jestli budu spát nebo půjdu ven…Zkuste se chvíli zamyslet nad tím, jak by Vám bylo, kdyby za Vás o VŠEM rozhodovali ostatní. Není to úplně příjemná představa. Co myslíte? Někdy už člověk opravdu není schopen rozhodnout se o tom, zda se něčeho chce či nechce účastnit. Ale pořád je člověkem a lidskost a důstojnost je velmi důležitá. Bez ohledu na to, jestli má člověk chřipku, cukrovku nebo onemocnění demence. Někdy se stane, že se klient aktivity účastní, ale vidíme na něm, že mu není mile, příjemně. Pak je lepší, když klienta do aktivity nenutíme. Nic dobrého mu to nepřináší.

Někdy člověk ani o žádnou aktivitu nestojí. Prostě chce jen odpočívat a má na to plné právo. (Nejen) v pozdějším věku už to tak zkrátka bývá. Je dobré se oprostit od toho, na co jsme zvyklí mi sami a jak si myslíme, že by to měl mít i jiný člověk a nechat ho dělat věci a trávit čas, jak sám potřebuje.

Již léta přetrvává v domovech výrazná převaha žen nad muži. 8 mužů a 38 žen k dnešnímu dni bydlí v Říhově ulici, 14 mužů a 58 žen v Palackého ulici. Může se zdát, že nabídka aktivit se zaměřuje pouze na ženy, ale není tomu tak. Navíc, pokud má někdo z pánů oblíbenou aktivitu, rádi se na ní zaměříme, pokud to bude jen trochu možné.

V každém případě usilujeme o posílení individuální práce u vysoce závislých klientů. To platí. A budeme se snažit dál. Prosíme o trpělivost a pokud budete mít podnět, prosím, přijďte za námi a mluvme o něm. Děkujeme. A pokud jste dočetli až sem, vážíme si toho.

 

K dalším podnětům zase pár řádků příště. Přejeme Vám krásný jarní den.

zdroj foto Jsme MILA, z. s.